Tuesday, June 12, 2007

Masih diberi peluang...


"Selagi hidup belum sudah,aku akan terus melangkah, bersama dahan yang rapuh, tempatku berteduh..."

Tanggal 26 Mei 2007, Sabtu(Sabbath) jam 4 ptg(16:00) telah ditakdirkan atas kelalaianku yang merasakan hebat untuk terus memandu dalam keadaan yang kurang istirehat mendapat kecelakaan terburuk sejak hampir 26 tahun di dalam kehidupan ini.


Amat dasyat sekali ujian dan kasih sayangnya terhadapku, memang benar kalamnya menyatakan. Nah, hampir maut aku dibuatnya jikalau tidak bukan kerana nikmatnya mungkin aku tidak punyai kesempatan lagi untuk berlakon di pentas dunia ini. Watak ku mungkin telah diganti atau skripnya sudah tidak ada lagi.


Pemergianku ke Timur Inderapura untuk menghadiri majlis bahagia bekas kekasihku yang pernah ku cinta. Tiada perasaan kecewa namun hiba menjelma di luar kawalan dan sifat semulajadi seorang manusia yang berperasaan CINTA. Indah sungguh perjalanan dengan teman sabahan yang peramah dan mesra sebagai teman berbicara.


Degilnya aku tanpa sedar, baru hampir 15 minit memasuki lebuhraya, rasa mengantuk datang menjelma. Niat mahu berhenti seketika untuk membasuh muka dan mengisi cecair tenaga kereta dan kepala terdetik setelah membaca papan tanda 'Kawasan Rehat & Rawat (R&R) Gambang 5 km'.


Mimpi indah menjelma dan tersentak bila geselan kereta terkena pembahagi jalan, terus mengawal stereng lalu berpusing ke kiri dan tersangkut pula di pembahagi jalan juga, melihat akan gaung yang hampir melambai, segala puji untuknya yang Maha Mengasihani telah menyelamatkanku. Terpelantinglah kereta ku berpusing ke seblah kanan semula lalu berhenti dan menarik nafas lega, hampir beberapa minit kelu dan tidak berkata apa-apa, mujurlah pengguna jalanraya yang lain prihatin memberikan bantuan seadanya walaupun aku masih dalam separuh sedar dan tertanya-tanya, adakah aku masih lena?


Mungkin ini semua tegurannya?atau kecuaian manusia?atau kecelakaan akibat segalanya? Ah, yang penting, aku masih diberi nyawa, aku sekali-kali tidak akan lupa, kehidupan ini masih tiada noktahnya.


"Aku yang masih di perjalanan, hidup ini"

No comments: